صنعت سینما،رکن مهم در رونق اقتصادی کشورها محسوب می‌گردد

صنعت سینما،رکن مهم در رونق اقتصادی کشورها محسوب می‌گردد
به مناسبت روز سینما فرصتی فراهم گردید تا در یک گفتگوی صمیمی با امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان به بررسی وضعیت سینما های استان پرداخته و چالش های پیش روی این هنر صنعت را بررسی کنیم. امین مرادی به عنوان یکی از فعالین عرصه هنر در خصوص توسعه زیر ساخت های فرهنگی وهنری در استان علی الخصوص سینما در چند سال اخیر بسیار فعال بوده اند و در این خصوص با افزایش قابل توجه سرانه صندلی تعداد سالن های سینمایی حوزه هنری را در استان به 13 سالن سینمایی ارتقاء داده و بارها برای ساخت سالن های دیگر سینمایی در سایر شهرهای استان در صورت حمایت دولت اعلام آمادگی کرده اند.
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر :  ۱۵۲۴۴۷

۱.تعریفی از صنعت سینما؟
سینما در اصل واژه ای است یونانی به معنای حرکت ، اما در اصطلاح ،سینما هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک ، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می کند.سینما به عبارتی هنرهفتم است هنری است که نه تنها هنرهای دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه ای توانسته آنها را نیز اعتلا ببخشد. همچنین سینما صنعت، فن و تکنیک را نیز به خدمت گرفته و در متن خود دارد و به عبارتی به عنوان هنر صنعت نام می برند
و زمانی سینما می تواند نمود خود را داشته باشد که به مخاطب عرضه گردد.
البته اگر نگاه ساده ای به موضوع داشته باشیم سینما فضایی برای دیدن فیلم است اما سینما کارکردهای دیگری هم دارد که آن را از محیط صرف برای نمایش فیلم به فضایی گفتمانی تبدیل می کند سینما فرایندی است که درآن کنش های فردی و جمعی شکل می گیرد . و حتی کنش های سیاسی ، عاطفی و اقتصادی را در حوزه سینما می توانیم شاهد باشیم .
امروزه صنعت سینما نه تنها ابراز ی قدرتمند در دنیای رسانه و ارتباطات تبدیل شده بلکه رکنی مهم در رونق اقتصادی یک کشور محسوب می شود .
امروز سینمای ایران از نظر تولید، جزو ده کشور اول جهان است، با اینکه سینما از غرب به ایران آمد اما امروز سینمای غرب نیازمند سینمای ایران است و کمتر جشنواره ای است که فیلم های ایرانی نمود و بروز نداشته باشند باید موضوع سخت‌افزار در سینمای ایران نیز جدی گرفته شود.در واقع سینما هنری است متعالی که با صنعتی شدن آن دریک رویه کاملا متعادل ضمن حفظ هنری بودن آن رونق اقتصادی و پویایی آن نیز حفظ می گردد. درواقع باید گفت درساخت یک فیلم عوامل بسیار مختلفی دریک پروسه مشخص و سیستماتیک به دنبال خلق اثری هستند که درکنار توجه به جنبه های هنری آن و رضایت مخاطب به دنبال سود آوری و جبران هزینه ها و زحمات گروه هستند.
چرخه اقتصادی این هنر امروز در جهان غیر قابل انکار است و امروز در پردیس سینمایی شاهد رونق بازار هنری و گاه غیر هنری هم هستیم وجود کافی شاپ ها ، فست فود ها ، کتاب فروشی ها ، کافه کتاب ها و مشاغلی دیگر که تکمیل می کند فیلم دیدن را . در واقع سینما فقط هنر نیست بلکه یک ضلع آن هنر ، یک ضلع آن صنعت و ضلع دیگر آن دانش . و امروز شاهد کارکردهای دیگر سینما هستیم .
۲.به نظر شما شیوع ویروس کرونا تا چه حدی سینماها و هنرمندان این حوزه را دچار رکود کرد؟
موضوع کرونا یک معضل جهانی است که تمامی جنبه های زندگی انسانها را تحت تأثیر خود قرار داده است حتی سبک و شیوه زندگی کردن انسانها تحت تاثیر این ویروس منحوس قرار گرفت .سینما داران و سینماگران را هم درگیر خود کرده است .از اواخر سال 1398با شیوع این ویروس اولین مکان هایی که مجبور به تعطیلی شدند سالن های سینمایی بود عملا بسیاری از سینما داران کشور را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی با زیان های سنگین مواجه کرد.
در سال 1398در مجموع 74 فیلم بر پرده های نقره ای سینماهای کشور به نمایش در آمد که در پایان بیش از 26 میلیون نفر از این فیلم ها در سینما های کشور دیدن کردند و نزدیک به 293 میلیارد تومان حاصل فروش بلیت سینما ها بوده است .این آمار در سال 1399 بسیار افت پیدا کرد و تعداد مخاطبین سینما به 623835 نفر رسید در حدود 9میلیارد تومان را ثبت کرد.
در 6 ماهه اول سال 1400 نیز کل مخاطبینی که به سینماهای کشور مراجعه کرده اند 758242 نفر بوده که 17 میلیارد تومان فروش سینما بوده است که این میزان هم رقم بسیار ناچیزی است.
سهم استان کردستان از این آمار درسال 1399 کل مخاطب سینما 7197 نفر بوده که در 972 سانس ارائه شده و 83 میلیون تومان فروش ثبت گردیده است ولی در 6 ماهه اول سال 1400 کل مخاطبین سینما 14555نفر بوده است که 11 فیلم را در 1347سانس در سینماهای سنندج، سقز و بیجار به تماشا نشسته اند .
در بخش تولید هم عملا دچار افت هستیم. از سال 1357 تا کنون در حدود 3000فیلم تولید شده است که میانگین سالیانه 70 فیلم بر پرده های سینما اکران گردیده که در سال 1399 این رقم به 24 فیلم کاهش پیدا کرد و در سال1400 نیز همچنان با این مشکل مواجه هستیم. هرچند تعدادی از فیلم ها در قالب اکران آنلاین نیز اقدام به فروش کردند اما عدم اطمینان از موفقیت در گیشه که نتوانسته در این دو سال جز چند فیلم خاص پاسخگوی هزینه ها باشد هنرمندان و فیلمسازان را هم در گیر خود کرده است که البته امیدواریم با شتابی که در زمینه انجام واکسیناسیون در کشور صورت گرفته و تمهیداتی که در سالن های سینمایی از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته است شاهد رونق دوباره صنعت سینما در کشور و استان باشیم.
۳.وضعیت سینماهای استان کردستان در ۲سال اخیر (دوران کرونا).
در خصوص آمار و ارقام در سوال قبلی پاسخ لازم داده شد اما در خصوص ارتقا زیرساخت های فرهنگی خوشبختانه همزمان با همه گیری این ویروس توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان سینمایی کشور در سال ۱۳۹۸ استان کردستان در مجموع دارای ۴ سینما و ۳ مجتمع فرهنگی در مجموع با ۹ سالن بوده است که البته مجتمع‌های فرهنگی و هنری قید شده در این آمار در چرخه اکران سینمایی قرار ندارند بنابراین بر این اساس استان کردستان تا پایان سال ۱۳۹۸ دارای ۴ سینما در سنندج، بیجار و مریوان بوده است که در این آمار سینمای غیر فعال شیدا نیز آمده است.
این آمار در سال ۱۳۹۹ نیز همچنان برقرار بوده با این تفاوت که مجموع صندلی‌های سینمایی فعال در استان در سال ۱۳۹۹ شامل پردیس سینمایی بهمن سنندج با ۳ سالن، سینما آزادی بیجار با یک سالن و سینما مریوان با یک سالن درمجموع ۱۳۸۰ صندلی بوده است که به نسبت جمعیت استان به ازای هر ۱۱۶۱ نفر یک صندلی سینمایی وجود داشته است.
تا پایان سال ۱۳۹۸ استان کردستان با دارابودن ۱۱ شهرستان و ۳۲ شهر تنها در ۳ شهر دارای سالن سینما بوده است و ۲۹ شهر استان از سینما محروم بوده اند که براین اساس جزء استان‌های کم برخوردار محسوب می‌گردند.
در اواخر سال 1398 در راستای توزیع عادلانه فرهنگی کلنگ احداث و ساخت پردیس سینمایی مهر سقز با حضور استاندار کردستان بر زمین زده شد واین پروژه در سخت ترین شرایط کاری و همزمان با شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل ها و توضیح این مسئله که یک نفر از عوامل این پروژه درگیر این بیماری نگردید در مدت زمان 14 ماهه با سه سالن سینمایی مجهز، کافی شاپ، فروشگاه عرضه انتشارات سوره مهر، گالری مجهز و ... با تعداد 469 صندلی 9 مرداد ماه امسال افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده و تا امروز 4287 نفر از فیلم های اکران شده در این سینما استقبال کرده اند که بسیار آمار خوبی است و نشان از استقبال مردم از این امکان مهم توسعه ای است.
در سنندج هم در کنار به روز رسانی امکانات قبلی براساس نیاز تعداد سالن های سینمایی پردیس سینمایی بهمن از سه سالن به 7 سالن افزایش و 159 صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان افزوده شد و عملا امکان نمایش فیلم های ایرانی و خارجی در کنار اکران دائمی فیلم کودک و سینما هنر و تجربه در ژانرهای مختلف فراهم گردید و برای اولین بار در غرب کشور سینمای روباز با امکانات ویژه در مجوعه پردیس سنندج به بهره برداری رسید .
در بیجار هم به منظور توجه به ذایقه و سلیقه های مختلف همزمان با این دو پروژه عملیات ساخت دوسالن دیگر در سینما آزادی را آغاز کردیم و این سینما نیز به یک پردیس سه سالنه تبدیل و در مجموع 9 سالن سینمایی با 701صندلی احداث و مجموع سرانه صندلی سینمایی استان به 2081 صندلی ارتقا پیدا کرد و از نظر میانگین سرانه صندلی در استان به 2 برابر میانگین کشوری رسید.
۴.به نظر شما در حال حاضر مهمترین مشکلات صنعت سینما چیست؟
مهمترین مشکل شاید همین عدم توجه به صنعتی بودن سینما باشد که باید به صورت اساسی بدون آنکه به جنبه های دیگر سینما به عنوان یک هنر لطمه وارد کند توجه گردد. امروز سینما و هنرمندان این عرصه بدلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا نیازمند توجه و حمایت دولتمردان هستند و می طلبد که در یک برنامه ریزی مشخص ان را اجرایی کنند.
در بخش زیر ساختی هم بسیاری از شهرهای استان فاقد سالن سینمایی استانداردهستند که این موضوع هم با توجه به مسائل مالی نیازمند توجه و تمهیداتی است که اگر مهیا گردد حوزه هنری در استان این آمادگی را دارد در کمترین زمان ممکن همچون پروژه پردیس سینمایی مهر سقز و بیجار ساخت آن را در دیگر شهرهای استان بر عهده بگیرد.
با توجه به اینکه سینما به عنوان یک فعالیت جمعی می تواند تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ عمومی داشته باشد و توسعه سالن های سینما می تواند علاوه بر رشد فرهنگی رشد اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته باشد لذا در راستای توزیع عادلانه زیرساخت های فرهنگی و تلاش در راستای افزایش سالن های سینما یکی از سیاست های اصلی حوزه هنری است و انتظار می رود که در سایه حمایت های مسئولانی استانی این مهم به خوبی و با سرعت بیشتری دنبال شود

ارسال نظر