اکران مستند "ژی وای" درپردیس سینمایی بهمن سنندج

اکران مستند
مستند" ژی وای" به کارگردانی نگین احمدی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست استان، حوزه هنری و مؤسسه فرهنگی وهنری اوج دوشنبه 11 مرداد ماه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان به مناسبت روز جهانی جنگلبانی در سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج اکران گردید.
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر :  ۱۵۰۱۸۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان کردستان در این مراسم که ماموستا رستمی امام جمعه سنندج و عضو مجلس خبرگان رهبری،مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان،  نقشبندی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کردستان، نادری معاون توانمندسازی وامور استان های مؤسسه فرهنگی وهنری اوج، حجت السلام ورمقانی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز حضور داشتند مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در سخنانی از استان کردستان بعنوان قطب تولید فیلم کوتاه در ایران نام برد.

وی اظهار داشت: ظرفیتهای بی نظیری در این زمینه در استان فرهنگی کردستان وجود دارد و فیلم و فیلمسازی در این استان، همانند فوتبال در برزیل است که هنرمندان آن با کمترین امکانات بیشترین حضور را در جشنواره های ملی و بین المللی دارند.

امین مرادی افزود: از نظر حمایت مادی از فیلمسازان هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده ایم تا سرمایه انسانی و هنری موجود بالفعل شود.

وی کار فرهنگی را مستلزم سرمایه گذاری بلند مدت اعلام کرد و اظهار داشت: استفاده از ابزار هنر برای فرهنگ سازی از هر سخنرانی و همایشی تاثیرگذارتر خواهد بود.

رییس حوزه هنری کردستان نبود پیوست فرهنگی را از عوامل تاثیرگذار نبودن دیگر امور در کلام رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: در ۲ سال اخیر در کردستان، ۱۴ فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای تولید شده که اگرچه کاری بسیار سخت ولی آثار آن در جامعه مشهود است.

کمبود جنگلبان در کردستان

سپس سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با تبریک روز جهانی جنگلبانی گفت، این اداره کل ۲۶۹ پرسنل دارد که هیچکدامشان خود را اداری نمی دانند و بیشتر نیروی حفاظتی هستند و در مواقع بحرانی تک به تک آنها به صحنه می آیند.

وی  اظهار داشت: مساحت ۲۹ هزار هکتاری مراتع کردستان به ۳۱ بلوک تقسیم شده که ۶۶ نفر در آن مستقر هستند و این میزان ۴۰ درصد از سرانه استاندارد کمتر است.

وی گفت: در سه سال اخیر و با دستور رهبر معظم انقلاب طرح های آبخیزداری استان رونق ویژه ای گرفته و یک هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است که با تمام عملکرد ۱۰ سال گذشته برابری می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، یادآور شد: سازمان جنگلها با افزایش مشارکت مردمی حرکت به این سمت و سو را افزایش داده است.

نقشبندی با اشاره به تلاش شبانه روزی جنگلبانانی که رسانه های خارجی مغرض، تلاش آنها در اطفای حریق را وارونه جلوه می دهند، تاکید کرد: رسالت چنین رسانه‌هایی این است که به بدنه نظام اسلامی ضربه بزنند و در این راه از هیچ مطلب کذبی فروگذار نمی کنند.

حمایت موسسه اوج از فیلمسازان کردستانی

ژی‌وای را موسسه رسانه‌ای اوج حمایت کرده تا به مرحله تولید برسد و معاون توانمندسازی و امور استان های موسسه هنری رسانه ای اوج در مراسم اکران این مستند اظهار داشت: این موسسه در طول ۱۰ سال فعالیت خود ۲۰ هزار اثر در قالبهای مختلف تولید کرده است.

ناصر نادری افزود: این موسسه اخیرا در حوزه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هم وارد عمل شده که در مجموعه اول مستندهای  « یکی از ما» مستند «ژی‌وای» اثر هنرمند پاوه ای نگین احمدی را حمایت کرده این .

وی با توصیه به مسوولان دستگاههای اجرایی مبنی بر اینکه موسسه اوج را بازوی رسانه‌ای خود ببینند، اضافه کرد: در تمامی بخشها و در همه استانهای کشور بنا به ضرورت‌ها و موضوعات مختلف، آمادگی تولید محتوا داریم.

 معاون توانمندسازی و امور استان های موسسه هنری رسانه ای اوج تاکید کرد: این نگاه به کردستان بین‌المللی است و ظرفیتهای این استان توان جلب مخاطب برون مرزی را هم دارد.

اهمیت حفاظت از منابع طبیعی در آموزه‌های دینی

امام جمعه سنندج نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع خدادادی در آیات و روایات، اظهار داشت: حمایت و حفاظت از جنگلها نوعی جهاد است و جنگلبانان هم سربازانی هستند که از منافع عمومی جامعه صیانت می کنند.

ماموستا فایق رستمی با اشاره به نعمات بسیاری که خداوند برای استفاده بشر خلق کرده است، افزود: درختکاری و کشت نهال در اسلام جایگاه خاصی دارد و قطع هر درخت به منزله گرفتن جان یک موجود زنده به شمار می رود.

وی امنیت را لازمه پیشرفت همه جانبه دانست و اضافه کرد: جامعه‌ای که می خواهد مستقل باشد باید امنیت خود را تامین کند و امروز این امنیت در منابع خدادادی قرار دارد که اگر از آن حفاظت نشود دچار چالش خواهیم شد.

تخریب منابع طبیعی کفران نعمت خداوندی

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این مراسم، تخریب، عدم شناخت درست از کارکرد منابع طبیعی و از بین بردن آن را به منزله کفران نعمت برشمرد و گفت: این مساله می تواند منجر به تنش هایی شود که نمونه آن را اخیرا در خوزستان شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام حسین ورمقانی  افزود: در قرآن کریم ۶ آیه درباره جنگل و ۶ آیه درباره مرتع وجود دارد و ۷۵۰ آیه هم بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از اهمیت منابع طبیعی سخن گفته است.

وی بقای انسان را در گرو حفاظت از منابع طبیعی دانست و یادآور شد: حفاظت از این منابع نباید کم اهمیت جلوه داده شود بلکه از سرمایه های حیاتی هر کشوری است.

در ادامه این مراسم از 10 نفر از جنگلبانان استان کردستان و کارگردان و تهیه کننیده مستندژی وای با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد.

نگین احمدی نویسنده و کارگردانی است که می‌گوید حسرتی بر دل دارد که شاید دیگر نشود آن را جبران کرد، چون فکر می کند فیلم‌اش می توانست به موقع تجهیزات لازم را برای همیاران طبیعت فراهم کند.

یک سال پیش برای تولید مستند ژی‌وای به کردستان آمد و علت اصلی تولید آن، مردمی بودند که با دست خالی و بی محابا در زمان آتش سوزی زاگرس به دل شعله های سرخ می زدند تا سبزی جنگل از یادشان نرود.

خودش اهل پاوه است و تاکنون پنج فیلم ساخته که ۲ فیلمش به حوزه منابع طبیعی اختصاص دارد و آخرین آن ژی‌وای است، مستندی که به معرفی انجمن زیست محیطی فعالی پرداخته است که خودجوش و دلسوزانه آتش را اطفا می کنند.

احمدی می گوید: همواره دغدغه محیط زیست داشته‌ام ولی وقتی دقیقا بعد از اتمام فیلم، سه نفر از اعضای ژی‌وای به دلیل نبود امکانات و تجهیزات در آتش سوختند، انگیزه‌اش برای تولید آثاری درباره اهمیت منابع طبیعی بیشتر شد.

امروز و همزمان با مراسم بزرگداشت روز جنگلبان در کردستان، این فیلم در سینما بهمن سنندج اکران شد تا گوشه‌ای از ایثار و فداکاری همیاران طبیعت در کنار جنگلبانان به نمایش درآید.

ارسال نظر