فرج زاده؛ نقش سینما در پایبندی به تعهدات اخلاقی و ارتقای فرهنگ عمومی انکار ناپذیر است/پایان دو دهه تعطیلی سینما در سقز

فرج زاده؛ نقش سینما در پایبندی به تعهدات اخلاقی و ارتقای فرهنگ عمومی  انکار ناپذیر است/پایان دو دهه تعطیلی سینما در سقز
محمد فرج زاده متولد 1354 شهر صاحب مدت 11 سال است که به صورت حرفه ای فیمسازی را شروع کرده و در این مدت یک فیلم داستانی و دو مستند نیمه بلند و چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرده است . حضور در چندین جشنواره داخلی و خارجی و کسب عناوین مختلف بخشی از کارنامه هنری این سینماگر سقزی محسوب می گردد.
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر :  ۱۵۰۰۰۳

وی علاوه بر کارگردانی به عکاسی مستند اجتماعی علاقه مند بوده وعکاسی را به صورت حرفه ای همزمان با کار سینما ادامه داده است. عضویت در کلوپ عکاسان حرفه ای ایران و شرکت در جشواره ها و. نمایشگاه های عکس در داخل و خارج از کشور از فعالیت های این هنرمند در زمینه عکاسی است.

به بهانه نزدیکی افتتاح پردیس سینمایی مهر سقز که به زودی توسط حوزه هنری استان کردستان در این شهرآغاز به کار می کند گفتگویی با این هنرمند داشته ایم .

فرج زاده با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان و مسئولینی که در زمینه این اقدام مهم فرهنگی و سینما دار شدن مجدد سقز تلاش کردند اظهار امیدواری کرد  این سینما باعث رشد و توسعه هرچه بیشتر فرهنگ و هنر در شهرستان سقز شود.

وی  سینما را وسیله ای برای ارائه دیدگاه واندیشه های مختلف در جامعه عنوان کردوگفت: سینما در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت نقش دارد.

این فیلمساز سقزی  در خصوص نقش سینما در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه گفت:  سینما اگر بتواند تعهدات اخلاقی و انسانی جامعه را شناسایی کند بخصوص جایگاه خانواده، سبک فرهنگ و آداب و رسوم جامعه را در نظر بگیرد تاثیر بسزایی در پایبندی به تعهدات اخلاقی و ارتقای فرهنگ عمومی  ایفاء خواهد کرد.

 وی ادامه داد:  سینما با نهادینه کردن فرهنگ صحیح الگوی مصرف  و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف و جایگزین  کردن ارزشهای انسانی به جای ارزشهای مادی و تجملگرایی میتواند به  هنجارهای اجتماعی کمک کند.

کارگردان فیلم "به خاطر دخترم" در خصوص ارتباط مردم سقز با سینما معتقد است: سینما در سقز دارای پیشینه ارزشمندی است و در دوران گذشته همزمان سه سالن سینمایی در سقز فعال بوده است و با گذشت دودهه از تعطیلی سالن های سینمایی در سقز مردم با استقبال از جشنواره های برگزار شده در زمینه تئاتر از جمله تئاتر کردی سقز و مطالبات چندین ساله ای که در خصوص احداث سینما داشته اند قطعا ارتباط خوبی را با سینما خواهند داشت و امیدوارم این استقبال زمینه توجه بیشتر مسئولین به احداث زیر ساخت های فرهنگی وهنری در این شهرستان غنی از پتانسیل و استعداد هنری را دو چندان کند.

این کارگردان برگزیده جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای سینما را یک رسانه بسیار قوی عنوان کرد و تصریح نمود: یکی از راهای شناخت فرهنگ و تمدن هر جامعه مطالعه و تحقیق در سینمای آن است. بنابراین سینما به عنوان یک رسانه می تواند کنشهای اجتماعی و فرهنگی ما را نمایان سازد.

وی تأکید کرد: رشد و توسعه سینما در هرجامعه ای  نشانه رشد و توسعه فرهنگ آن جامعه است و بدون شک رشد سینما در جامعه ما هم تاثیر بسزایی در پیشرفت کشورمان را دارد.

فرج زاده سقز را مملو از علاقه مند به هنر سینما و تصویرعنوان کرد و گفت: تا بحال در نبود امکانات آموزشی متأسفانه بسیاری از این استعدادها از ادامه کار باز مانده اند و  بدون شک وجود سینما در سقز باعث بالا بردن توان هنری هنرمندان این شهر می شود و همچنین زمینه را برای برگزاری کلاسهای آموزشی فیلمسازی و حتی در آینده برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه را فراهم می کند که این باعث ارتقای هنری هنرمندان شهرمان می شود.

وی در خصوص اولین باری که به سینما رفته است گفت: هیفده سالم بود  به سینمای سقز رفتم و فیلم  عروس حلبچه به کارگردانی حسن کاربخش و نویسندگی مهدی کلهررا دیدم و هنوز آن لحظات شیرین را به یاد دارم.

این کارگردان سقزی در خصوص آخرین باری که در  سینما فیلم دیده است نیز گفت: قبل از کرونا در پردیس سینمایی بهمن سنندج  برای دیدن14  فیلم 100 ثانیه ای  از تولیدات  حوزه هنری  با موضوع آسیبهای اجتماعی که یکی از این فیلمها "به خاطر دخترم " اثر خودم بود فیلم دیده ام و تا امروز بیش از سه سال است در سینما فیلم ندیده ام و ان شاء ا... با افتتاح پردیس سینمایی مهر سقز این دوره بسیار طولانی تمام شود.

وی افزود: من عاشق سینما هستم و علاقه زیادی به فیلم دیدن دارم.بیشتر فیلمهای اجتماعی را دوست دارم و در نبود سینما بیشتر در قاب تلویزیون فیلم می بینم اما لذت دیدن فیلم بر پرده عریض سینما و ویژگی های منحصر به فرد سالن های سینمایی جذابیت های خاص خود را دارد.

فرج زاده در خصوص انتظار هنرمندان از مسئولین گفت: هنرمند تنها انتظاری که دارد حمایت و توجه به نیازهای آنان است.یکی از این نیازها توجه به زیر ساخت ها و امکانات لازم فیلمسازی است .بنده به عنوان یک هنرمند از  توجه مسئولین به یکی از این نیازها و ساخت سالن های سینمایی در سقز قدردانی می کنم و امیدوارم این پردیس  سینمایی  زمینه ای گردد برای پویایی هر چه بیشتر فرهنگ وهنر در شهرسقز. 

ارسال نظر