بزرگترین مولودی خوانی کشوربه وسعت ایران پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی،استانی و فضای مجازی

بزرگترین مولودی خوانی کشوربه وسعت ایران پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی،استانی و فضای مجازی
هفدهمین یادواره عارف نامی کُرد سید بهاء الدین شمس قریشی پنجشنبه 8آبان ماه 99 مصادف با 12 ربیع الاول 1441 از ساعت ‌21:45 در صحن قدیم ‌مسجد جامع سنندج بدون حضور مخاطب برگزارو به صورت مستقیم از شبکه ملی، سیمای مرکز کردستان و شبکه های مجازی پخش می‌شود.
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر :  ۱۳۴۲۴۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان؛ امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ضمن اعلام این خبر گفت : یادواره خالق مولودنامه مرحوم سید بهاء الدین شمس قریشی محوری ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان می باشد که از سال 84 تا کنون هرساله توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت برگزار
می شود.

وی کردستان را مهد عرفان ومردم کردستان را از عاشقان و اردتمندان پیامبر اعظم اسلام (ص) و اهل ‌علیهم السلام)عنوان کرد و افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی این مراسم عرفانی بدون حضور مخاطب با حضور گروه های برجسته مولودی خوانی استان برگزارو با هماهنگی صورت گرفته با صدا وسیمای مرکز کردستان اینمراسم به صورت مستقیم از شبکه استانی مرکز کردستان ، شبکه شما و نسیم و همچنین شبکه های مجازی پخش می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش  مقام معظم رهبری که وجود مقدس نبی و رسول اعظم  (ص) مهمترین نقطه ایجاد وحدت است افزودند: این برنامه‌در راستای تقویت وحدت و همگرایی است  و باتوجه به شیطنت های کشورهای استکباری به رهبری رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در قالب آزادی بیان و توهین به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشأن اسلام به منظور به تصویر در آوردن عمق ارادت مردم مسلمان کردستان به حضرت ختمی مرتبت محمد المصطفی (ص) برگزار می گردد.

 مرادی باتشکر از تعامل و همکاری بسار خوب ادارات مرتبط در برگزاری این یادوراه تأکید کرد : مسئولین ارشد استان از جمله  خجت الاسلام پورذهبی ‌نماینده ولی فقیه در استان و استاندارکردستان ‌به صورت ویژه پیگیر برگزاری این مراسم می باشند‌ که لازم است از راهنمایی های این عزیزان قدردانی کنیم.

مرادی افزود : در این برنامه مولودنامه مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی با حضور گروه های برتر مولودی خوان  قرائت و در پایان با دعای ختم و پایانی مراسم به اتمام می‌رسد .

مرحوم سید بهاء الدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد می باشند که در1293 هجری قمری مصادف با 1250 هجری شمسی  در روستای «سه ردی»شهرستان پاوه متولد گردیده است . وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه ، بیاره و سنندج تلمذ نموده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است . وی به فارسی و کُردی تألیفات متعددی را داشته است از جمله معراجنامه ، مولودنامه ، شمس العقائد و دیوان شعر سروده‌اند .

وی در سال 1365 هجری قمری مصادف با 1322 هجری شمسی درسن 72 سالگی در سنندج به لقاء ا... پیوسته و در آرامستان‌آن زمان سنندج « تایله » به خاک سپرده می‌شوند. آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است‌.

ارسال نظر