عصر شعر غزه در کردستان / سروده های شاعران دهه 20 تا 90 کردستانی در حمایت از غزه

عصر شعر غزه در کردستان / سروده های شاعران دهه 20 تا 90 کردستانی در حمایت از غزه
شاعرانی از دهه 20 تا 90 کردستانی در حمایت از مردم مظلوم غزه با حضور در عصر شعر غزه که نماینده ولی فقیه در کردستان و جمعی از مدیران و هنرمندان نیز حضور داشتند سروده های خود را فریاد زدند.
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر :  ۱۶۳۰۹۸

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان کردستان ، عصر شعر غزه عصر امروز چهارشنبه 24 آبان ماه 1402 با حضور مسئولان و شاعران در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان برگزار شد.

می شود ناراحتی را در چهره های تک تک هنرمندان دید، استاد آقا میری دهه‌ی بیستی با عصایی در دست وپاهایی خسته اما استوار به همراه علی احسان فریدونی دهه پنجاهی مهندس عمران و شاعر نام آشنای کردستانی، "میلاد نوری نیا" و"امیررضا فرجوند" دهه هشتادی نیم ساعت قبل از شروع مراسم از بیجار خود را به سنندج رسانده اند تا دین خود را اداء کنند.

علی قیسوندی دهه ی پنجاهی معلم بازنشسته، شاعری که با لهجه کلهری می سراید از کامیاران هم آمده است. شرمنده او شدیم که که بدلیل فضای جلسه نتوانستیم میزبان خانواده اش باشیم. با ماشین شخصی و در زیر فغان گریه آسمان از ساعت 2 بعدازظهر خود را به سنندج رسانده و در ماشینش منتظر بازشدن درب های ورودی می ماند و با آمدن ما به همراه امجدویسی از شاعران توانمند و برجسته استان که شعر معروفش در دیدار شاعران با رهبر انقلاب را قرائت کرد و پسرش دیاکو که از کودکی تا اکنون که دانشجویی شده است همیشه در محافل کنار پدر بودن را تجربه کرده است   وارد می شوند.

همکاران کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان  با شور وشوق ناشی از تعهد در جنب سالن جلسه توماری از انزجار کودکان ونوجوانان عضوکانون را آویزان کرده اند و آثاری از نقاشی های کودکانه ای را که در حمایت از غزه به تصویر در آمده است بر روی یک میز به زیبایی چیده اند، و از گل های لاله دفتر نماینده ولی فقیه هم به امانت جهت تزیین استفاده می کنند.

مهمانان یکی یکی می آیند، خانم "مائده زارعی" شاعرجوان اصالتاً قروه ای ساکن سنندج، علیرضا جعفری دهه هشتادی سریش آبادی که از کودکی در سنندج بوده است و سورانی را هم بسیارخوب صحبت می کند.

"فاطمه امیری" شاعر تازه شناخته شده کانون شعر استاد رضا همت یار حوزه هنری از محله نایسر سنندج که علی رغم حضور تازه اش در محافل جدی ادبی بسیار با اطمینان سروده های زیبایش را به دو زبان کردی و فارسی قرائت می کنداز دیگر شاعرانی هستند که می آیند.

آن طرف تر سه کودک به همراه خانواده و مربیانشان مشغول تمرین هستند. "پیام خسرونژاد" شاید 10 ساله قراراست قرائت آیاتی از قرآن کریم را به عنوان آغازین برنامه برعهده داشته باشد برروی یک صندلی نشسته است و منتظرشروع برنامه، "بریوان ابراهیمی" دلنوشته ای را که برگزیده جشنواره کانون هم شده است برای کودکان غزه می خواهد بخواند برروی کاغذی همسن خودش کوچک نوشته است و شاید برای چندمین بار و همچون لحظات آخر شروع امتحان مرور می کند. "مَهیلا اسماعیلی" هم قصد قصه گویی دارد. قصه ای از یک مرحله زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی، او هم در حال تمرین نهایی است برای مربی و دوستانی  که گویا اینقدر شنیده اند و همه را حفظ کرده اند باز هم  اجراء می کند.

همکاران حوزه هنری استان کردستان هم همه آمده اند، "نصراللهی، مرادویسی، امینی، حسینی،فتاحی،برهانی، امین نژاد و بنده کاکی" و گروه تصویری حوزه هنری که قرار است این محفل را در قاب تصویر ثبت کنند.  هر کسی به کاری مشغول است.یکی وسائل پذیرایی را آماده می کند، یکی به دنبال امضای لوح های سپاس به دنبال 5 مدیر برگزار کننده است. مدیر کل ارشاد اسلامی قبل از رفتن به جشنواره "هه لپه رکی" بانه امضاء کرده است وتوسط فلاحی معاون فرهنگی ورسانه ای که در جلسه به نمایندگی حضور دارد ارسال کرده است، گوهری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانم حسنی خونسارمدیرکل کتابخانه های عمومی استان که در جلسه حضور دارند امضاء می کنند. حجت السلام رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی که قصد سرکشی از اداره تبلیغات دهگلان را دارد از میانه خروج از شهر جهت امضای لوح ها بر می گرددو جلوی درب دفتر نماینده ولی فقیه لوح ها را امضاء می کند .

غفاری مدیر خبرگزاری تسنیم تنها خبرنگاری است که با عزیزان تصویری صدا وسیما برای پوشش تصویری مراسم حضورپیدا کرده اند.

آقای آزادی سرپرست حوزه هنری کردستان از کرمانشاه خود را به سنندج رسانده است و به همراه خود مظفری معاون اداری و مالی و طاهری را نیز با خود همراه کرده است آخرین امضاء کننده لوح هاست.

قرار است قبل از اذان مغرب این محفل را به پایان برسانیم و طالبی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه این را به ما مدام تذکر می دهد. چلسه با چند دقیقه تأخیر و باورد حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی به سالن نظم و ترتیب می گیرد . ایشان با همه احوالپرسی می کنند و بلافاصله با قرائت آیاتی از قرآن توسط پیام شروع می گردد.

ویسی از همان ابتدای کار بابت به قول خودش سوتی هایش در حین اجراء عذرخواهی می کند و خاطره ای از سوتی که در محضر مقام معظم رهبری داده است را بیان می کند. با شعری فارسی به یاد مردم غزه جلسه آغاز می گردد.

تشریح برنامه های فرهنگی وهنری با موضوع غزه

افشین آزادی به نمایندگی از دستگاه های مشارکت کننده جهت گزارش و خیر مقدم پشت تریبون می آید. از غم و ناراحتی بواسطه جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم بی دفاع و مظلومان مقاوم غزه می گوید و چند برنامه در حال انجام وپیش روی حوزه هنری و دستگاه های فرهنگی و هنری را بر می شمارد.

وی از تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی در سطح مدارس طی روزهای آینده خبر داد و گفت:  اجرای تئاترخیابانی  در بیجارو چند شهر دیگر استان توسط گروه تئاتر حوزه هنری متشکل از دانش آموزان بیجاری، پویش شعرخوانی با تأکبد به فرهنگ و زیست بوم منطقه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در برنامه‌های مختلف در دستور کار است.

تهیه پوستر های گرافیکی، آثار کاریکاتوریست های مطرح ایران وجهان، عکس های با کیفیت از عکاسانی که توانسته اند از غزه تصویری را به ثبت برسانند و در اختیار قراردادن این آثار به ادارات و شهرداری ها جهت نصب در شهر و فضای مجازی از دیگر برنامه هایی است که رئیس حوزه هنری به آن اشاره می کند.

وی ببه رنامه ریزی برای تولید سرود برگرفته از اشعار شاعران کردستانی را به زبان های کردی وفارسی اشاره کرد و تصریح کرد: امیدواریم هر کس به سهم خود جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم و مظلومیت مردم فلسطین را به تصویر بکشاند.

آزادی با قدردانی از شاعران حاضر و دیگر هنرمندان استان گفت: تمامی امکانات و پتانسیل خود را در جهت دفاع از مظلوم به کار خواهیم برد.

    خون بوواره ئاسمان به لکه م گلای ره نگیم بکه ید/ پیه ک جه هانی با خه وه ر له ی حادسه ی نه نگین بکه ی

 این بیت اول شعر استاد آقا میری است که به عنوان اولین شاعر با لهجه زیبای زبان کردی گروسی قرائت می کند. 79 سال انزجار از اشغال و چپاولگری رژیم صهیونیستی و حامیان جنایتکار این رژیم بر مردم فلسطین در صدایش طنین انداز است.صد حیف که زمان اجازه سرودن اشعار بیشتر را نمی دهد همه به احترامش از جا بر می خیزند و با صلواتی تحسینش می کنند.

 

قیسوندی از کامیاران شعری با لهجه کلهری که در سفراخیر رئیس جمهوری به سنندج و در دیداری که با هنرمندان داشته قرائت می کند.

قوله ی دلمان تیه ید، چیو چرا گریم/ له وه رمه زلومید دایم دل پریم

روژی سه د که ره ت یه قه مان دریم/تاگه رهه میشه ناوه گه د چریم

جوورلافاویم،کیوه ری ئاکریم/ ماتل ئیجازه و ئه مر رهبه ریم.

...

دفاع شاعران از مظلومان

ویسی بعد از قرائت این شعر به وظیفه شناسی شاعران کردستانی در دفاع از مظلومان اشاره می کند. آن زمان که برای حلبچه می سرایند و آن زمان برای عفرین و کوبانی و امروز برای مظلومان غزه.

شاعران یکی یکی می آیند و اشعار زیبایشان را قرائت می کنند.مائده زارعی، سید محمد سادات، بریوان ابراهیمی، میلاد نوری نیا، فاطمه امیری، علیرضا جعفری، علی احسان فریدونی، امیر رضا فرجوند، امجد ویسی و در پایان قصه گویی مَهیلا اسماعیلی به نام شهید سلیمانی.

تأثیر چندبرابری زبان شعر وهنر برمخاطب/ تبیین واقعیت ها بازبان هنر

پایان بخش برنامه را سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان است که در این محفل با قدردانی از شاعران که امروز با زبان‌ها و لهجه‌های مختلف به شعرخوانی پرداختند آغاز شد.

وی گفت: مطالب و اتفاقات روز با زبان شعر بیان شود چراکه تاثیرات چندبرابری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لذتی که از اشعار و دکلمه برده می‌شود از سخنرانی بیشتر است، گفت  این راه ادامه و مطالعات و تولید محتوا بیشتر شود. سعی شود این محافل در مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر برگزار شود چرا که نسل جوان بسیار نیازمندند که با اتفاقات اخیر و اوضاع فلسطین آشنا شوند. برگزاری این‌ محافل مناسبتی نشود بلکه به روز و پویاتر شود و کتاب‌، مجله و ویژه‌نامه‌ای در این راستا تهیه و چاپ شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 14 هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، اظهار کرد: تبیین این اتفاق در اشعار خارج از احساسات در دستور کار قرار گیرد. کبر و استکبار در دنیا یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است، باید این واقعیات را برای جامعه تبیین کرد. امیدواریم دشمنان انسانیت هر چه زودتر نابود شوند.

اهدای لوح تقدیرو عکس دسته جمعی با نماینده ولی فقیه پایان بخش محفلی پر از احساس نسل های مختلف از شاعران  کردستانی برای مردم غزه بود که با همت و همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان، اداره کل تبلیغات اسلامی استان،اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی ، اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان و کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان در شب بارانی سنندج رقم زده شد.

ارسال نظر